1. Home
  2. »
  3. مقاله ها
  4. »
  5. المنت حرارتی دستگاه بسته بندی چیست؟

المنت حرارتی دستگاه بسته بندی چیست؟

المنت حرارتی دستگاه بسته بندی

المنت حرارتی دستگاه بسته بندی از یک رشته سیم تشکیل شده است که دارای مقاومت بسیار زیادی است و به‌صورت نیمه رسانا نیز کار می‌کند. همچنین یکی از ویژگی‌ها این دستگاه داغ شوندگی و تحمل جریان الکتریکی بسیار زیاد است. اغلب المنت‌ها این دستگاه‌ها جنسی از نیکل و یا کروم و حتی نیکروم دارند که هر یک از آن‌ها به‌صورت مجزا قدرت‌ها و عملکردهایپ متنوعی در خود دارند و تمام این المنت‌ها با تمام جنس‌ها هم در بازار عرضه شده‌اند. در ادامه به معرفی این قطعه و موارد استفاده آن می‌پردازیم.

المنت حرارتی دستگاه بسته بندی

دستگاه بسته بندی چیست؟

دستگاه‌ها بسته بندی یکی از ابزارهای بسیار مهم و ضروری در صنعت بسته بندی محسوب می‌شوند زیرا با به‌کارگیری از این دستگاه‌ها می‌توان به‌راحتی محصولات را بسته بندی کرده و به فروش رساند. این دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هم به شکل خانگی و هم صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در صنعت بسته بندی محصولات، تعداد زیادی از ماشین‌ها برای بسته بندی طراحی و تولید می‌شود که بر اساس مدل کالا، جنس و اندازه آن می‌توان از هرکدام استفاده کرد. در جامعه امروزی با توجه به بالا رفتن تعداد کسب‌وکارها خانگی اکثر اشخاص با خرید ماشین‌ها مخصوص بسته بندی کسب‌وکار خود را گسترش داده و در منازل خود به بسته بندی محصولات خود پرداختند.

معرفی المنت حرارتی دستگاه بسته بندی

 

در ادامه به معرفی المنت حرارتی دستگاه بسته بندی می‌پردازیم. اگر بخاری‌های قدیمی را در خاطر داشته باشید ویژگی‌های المنت و شکل آن را نیز باید به خاطر داشته باشید. به همین علت المنت در گذشته در بخاری‌هایی که با برق کار می‌کردند و سماور برقی و آب گرم‌کن‌ها برقی کارایی داشتند. البته این المنت‌ها به مقدار کمتری در چای‌سازها و اتوبخارها هم مورد استفاده قرار می‌گرفتند. ما نمی‌توانیم در این قسمت این المنت‌ها را به‌صورت کامل به شما معرفی کنیم زیرا مبحث المنت مبحثی بسیار گسترده است. البته با ذکر مثالی می‌توان به نحوه کارکرد این المنت‌ها پرداخت. برای نمونه در المنت‌های حرارتی که اندازه کوچک‌تری دارند درون سشوار برای گرمای باد سشوار مورداستفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که گفته شد سیم مخصوص این المنت‌های حرارتی مقاومت الکتریکی زیادی دارند که در اطراف یک استوانه به‌صورت عایق قرار گرفته است و هنگامی‌که جریان برق از آن گذر می‌کند گرما درون آن ساخته خواهد شد.

ویژگی‌های المنت حرارتی دستگاه بسته بندی

از خصوصیات بسیار مهم المنت‌ها حرارتی این است که در هنگام کاهش انبساط، افزایش ابعادی آن بسیار کم خواهد بود. اگر تصمیم دارید این المنت‌ها را خریداری کنید می‌توانید خرید المنت حرارتی را از طریق اینترنت انجام داده و توان الکتریکی را با استفاده از آن به توان حرارتی تبدیل نمایید و به‌وسیله این سیم تابش و حرارت را به محصول موردنظر خود منتقل کنید. از انواع المنت‌های عایق نسوز و سیم مربوط به آن می‌توان به المنت حرارتی دستگاه بسته بندی اشاره کرد.

المنت حرارتی تخت مخصوص دستگاه بسته بندی

المنت‌های حرارتی که مخصوص این دستگاه‌ها ساخته می‌شوند جنسی از جنس نیکل و کروم دارند البته در برخی از این المنت‌ها ترکیبات آلو کروم هم به میزان متنوعی وجود دارد. المنت حرارتی تخت یکی از انواع المنت‌ها نیکل مخصوص دستگاه بسته بندی است که بسیار بادوام و مقاوم است. این المنت حالتی شبیه به سیم‌پیچ‌دارد تا بتواند سیم المنتی که درون آن قرار گرفته را با سرعت بیشتری حرارت دهد. المنت تخت جنسی از اکسید منیزیم دارد به این دلیل که بتواند ضریب انتقال حرارت و عایق سرامیکی را افزایش دهد. محل قرارگیری این المنت میان یک سیم المنت فنری و یک روکش استیل است.

انواع المنت حرارتی

المنت حرارتی دستگاه بسته بندی

المنت حرارتی دستگاه بسته بندی معمولاً در صنایع متنوع و مختلفی ازجمله بسته بندی، دوخت و … مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته باید توجه کنید که نمی‌توان از یک مدل المنت در همه صنایع استفاده کرد و این وسیله دارای انواع متنوعی است. در ادامه به معرفی پرکاربردترین المنت‌ها می‌پردازیم:

  • المنت‌های شیشه‌ای
  • المنت از جنس سرامیکی
  • المنت به شکل میله‌ای
  • المنت با ظاهر تسمه‌ای (حلقه‌ای)
  • المنت‌های فشنگی
  • المنت کویل هیتر
  • المنت‌های فلنج دار
  • المنت استخری

لازم به ذکر است مدل‌ها بسیاری از این المنت‌ها در بازار موجود است اما المنت‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم از پرکاربردترین المنت‌ها هستند.

·         المنت شیشه‌ای

اغلب المنت‌ شیشه‌ای پر شده از گاز هالوژن هستند که قابلیت این مسئله را دارند که دما را تا 2600 درجه سانتی‌گراد به‌راحتی تحمل کنند. این مدل المنت اغلب مورداستفاده در صنعت مخصوص گرمایش پلاستیک، آزمایش‌ها پژوهشی در تغییر ظاهر گرمایی و ماشین‌ها خشک کن و همین‌طور دستگاه‌ها مخصوص گرم کردن تابشی است.

·         المنت سرامیکی

عایق الکتریکی سرامیکی در المنت سرامیکی استفاده شده است و در اکثر اوقات این المنت‌ها ظاهری به شکل حلقه دارند. این المنت قابل استفاده در صنایع مختلف بسته بندی، صنایع غذایی، صنایع تولید پلاستیک، ساخت لوله‌ها مخصوص پلی اتیلن و ساخت کاشی و سرامیک است.

المنت بر اساس کارکردی که دارد به چند دسته تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از المنت سرامیکی تسمه‌ای، گرد، تخت و هویه.

·         المنت میله‌ای یکی از المنت حرارتی دستگاه بسته بندی

المنت‌های میله‌ای یکی از انواع المنت حرارتی دستگاه بسته بندی است. این المنت یکی از پرکاربردترین‌ها در صنایع محسوب می‌شود که برای تولید و سفارش آن می‌توان ابعاد و اندازه‌ها مختلفی در نظر گرفت. تولید این المنت‌ها بر اساس به مدل کارایی از جنس مس، تیتانیوم استیل و… است. لازم به ذکر است که المنت میله‌ای دارای ولتاژ و توان‌ها گوناگونی است. این المنت انواع مختلفی دارد که شامل مهره‌دار، فین دار و فلنج دار است. همین‌طور پوشش بیرونی این المنت بسیار پرقدرت است و برای مراقبت از دستگاه در مقابل فشارهای الکتریکی گزینه بسیار مناسبی است. از المنت میله‌ای در تولید لوازم‌خانگی، خشک کن، دستگاه بسته بندی، سردخانه و صنایع شیشه و پلاستیک استفاده می‌شود.

·         المنت حلقه‌ای

المنت حلقه‌ای به نام مختلفی همچون المنت کمربندی و یا تسمه‌ای نیز معروف است. این المنت دارای ابعاد و انواع گوناگونی مثل قاب‌دار، سیم‌دار، پیچ‌دار و ساده است. روکش‌ها استیل و الکتروگالوانیزه و توان‌ها مختلف ازجمله خصوصیات این المنت‌ها هستند که شما می‌توانید در سفارش خود قید کنید. کارایی اصلی این المنت برای منتقل کردن حرارت به‌وسیله تماس، مخصوصاً در سیلندرها تزریق است. موارد مصرف این المنت در صنایع ذوب و تزریق و ساخت پلاستیک است.

·         المنت فشنگی یکی از المنت حرارتی دستگاه بسته بندی

المنت فشنگی یکی از انواع المنت حرارتی دستگاه بسته بندی است. المنت فشنگی به خاطر به دلیل متفاوت بودن قطر آن‌ها، در صنعت‌های مختلف کاربرد دارد. این المنت‌ها توانایی کار در توان حرارتی زیاد به علت داشتن روکش را دارند. ازجمله قابلیت‌ها این المنت کنترل آن‌ها به‌وسیله ترموکوپل‌ها گوناگون و امکان استفاده در محیط فشرده است. این المنت‌ها در تجهیزات پزشکی، صنایع پلاستیک، دستگاه‌های بسته بندی و… مورداستفاده قرار می‌گیرند.

·         المنت كويل هيتر

المنت کویل هیتر قابلیت استفاده در محیط‌هایی که محدودیت فضا و نیاز به حرارت بیشتری دارند را دارد. البته باید توجه کرد که المنت کویل هیتر در دماهایی بیشتر از 700 درجه سانتی‌گراد می‌توانند کار کنند. همین‌طور میزان انعطاف‌پذیری این المنت‌ها بسیار زیاد است. موارد استفاده از این المنت‌ها در صنایع غذایی، دستگاه‌ها بسته بندی، ماشین‌های برش، صنایع پلاستیک و به وجود آوردن گرما در خلأ و… است.

·         المنت فلنج دار

یکی از وظایف المنت فلنج دار جدا کردن قسمت حرارتی و بخش مربوط به اتصالات الکتریکی و نصب و نگهداری آن است. این المنت‌ها قادرند گرمای بسیار زیادی را تولید کنند. از این المنت‌ها در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی و همین‌طور به وجود آوردن حرارت درون مخازن سیالات که نیاز به گرمایش درونی دارند استفاده می‌شود.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد المنت حرارتی دستگاه بسته بندی مقاومت الکتریکی دارند که جریان برق انرژی حرارتی بسیار زیاد را با رد شدن از آن می‌سازد. البته لازم به ذکر است که مقاومت این المنت‌ها از نوع مقاومت ترکیبی است. همچنین جنس آن‌ها از فلزات کروم و نیکل است که تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرارتی را برعهده دارند. انواع المنت حرارتی که در صنایع و مصارف خانگی پرکاربرد هستند شامل المنت سرامیکی، کویل هیتر، میله‌ای، فلنچ دار و … می‌شوند.

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دیگر مطالب ما

برای تماس اینجا کلیک کنید