1. Home
  2. »
  3. مقاله ها
  4. »
  5. رایج ترین کاربردهای ترموکوپل ها

رایج ترین کاربردهای ترموکوپل ها

رایج ترین کاربردهای ترموکوپل ها

رایج ترین کاربردهای ترموکوپل ها چیست؟

ترموکوپل ها به دلیل داشتن ترکیبی از قابلیت های گسترده دمایی، استقامت و کم هزینه بودن، پرکاربردترین سنسورهای دمایی در دنیا هستند.

ترموکوپل ها کاربردهای مختلفی دارند که از لوازم خانگی گرفته تا فرآیندهای صنعتی، تولید برق، تولید و نظارت بر کوره ها (آتشدان ها)، فراوری مواد غذایی و آشامیدنی، حسگرهای خودرو، موتور هواپیما، موشک، ماهواره و فضاپیماها را شامل می شود.

وقتی صحبت از دماهای بالا، اندازه کوچک، واکنش سریع، لرزش زیاد یا ضربه می شود، بیشتر اوقات ترموکوپل هایی را می بینید که قابلیت اندازه گیری دما را به شما ارائه می دهند.

کاربردهای ترموکوپل در صنایع غذایی

از ترموکوپل ها می توان برای کاربردهای متنوعی در صنایع غذایی و آشامیدنی از جمله سنسورهای Clean-In-Place، نفوذ میله Probe Penetration))، کنترل اجاق (Oven control)، نظارت بر زنجیره غذایی، کنترل صفحات داغ و کنترل و نظارت بر دمای دیگ بخار استفاده کرد.

رایج ترین کاربردهای ترموکوپل ها

ترموکوپل مخصوص ماشین های ریخته گری فشاری

ماشین های ریخته گری فشاری به دما و فشار زیاد نیاز دارند.

آن ها همچنین دارای یک آداپتور سیم بندی شده منحصر به فرد هستند تا بتوانند نوک سنسور را تحت شرایط پرفشار در پلاستیک مذاب قرار دهند.

مجموعه امگا، ترموکوپل های  TER/TEFE/SEFEو SERP را برای استفاده در ماشین های ریخته گری فشاری ارائه می دهد.

این ترموکوپل ها که در المنت های تکی و دوتایی موجود هستند، دارای محفظه نخ منحصر به فرد مورد نیاز برای این کاربرد می باشند.

امگا همچنین محصولات BT و CF را ارائه می دهد که اغلب در بخش های کم فشار ماشین های ریخته گری فشاری در دو نسخه ترموکوپل و RTD استفاده می شود.

ترموکوپل برای دمای پایین

از ترموکوپل های نوع  E, K, T و N می توان برای اندازه گیری دما تا منفی 200 درجه سانتی گراد استفاده کرد، اما آلیاژهای مورد استفاده در این ترموکوپل ها باید به طور ویژه به منظور استفاده در این دما انتخاب شوند تا از دقت تعیین شده برخوردار باشند.

اکثر تولید کنندگان ترموکوپل، آلیاژهای مخصوص برای ترموکوپل را از نوعی خریداری می کنند که برای استفاده از 0 درجه سانتیگراد درجه بندی شده است.

از همین آلیاژها می توان تا منفی200 درجه سانتی گراد استفاده کرد، اما دقت آن ممکن است تا حدودی از مقادیر تعیین شده دور شود.

تنظیم کننده ها را می توان به صورت تکی خریداری کرد تا بتوان مقادیر جبرانی را تعیین کرد.

ترموکوپل برای کوره (آتشدان ها)

شرایط کوره ای که ترموکوپل در آن استفاده خواهد شد، تعیین کننده نوع ترموکوپل مناسب برای به کارگیری است. هنگام انتخاب ترموکوپل مناسب، برخی از شرایطی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • قدرت مقاومت دمایی سیم های ترموکوپل
  • قدرت مقاومت دمایی روکش یا پوشش محافظ (فلزی یا سرامیکی)
  • محیط جوی كه در آن استفاده خواهد شد ( به لحاظ هوا، فرسایش، اکسيده شدن، ماندگار بودن)
  • پیکربندی موقع نصب

رایج ترین کاربردهای ترموکوپل ها

ترموکوپل برای فلز مذاب

اندازه گیری درجه حرارت فلز مذاب به دلیل دمای بالا و شرایط سختی که وجود دارد، دشوار است.

به دلیل دمای هوا، ترموکوپل های نوع K و فلز پایه  N و انواع ترموکوپل های پلاتینی  R، S و B تنها گزینه های مناسب برای اندازه گیری برخورد در این ناحیه هستند.

هنگامی که از ترموکوپل های فلز پایه استفاده می شود، سیم ها معمولا سیم های جامد با قطر 8 یا 14 AWG (سنجه سیم آمریکایی) با عایق های سرامیکی و لوله های محافظ سرامیکی و یا فلزی هستند.

سیم های قطر بالاتر نوع K یا N به کندی خراب می شوند تا مدت زمان کافی برای اندازه گیری قبل از تخریب سیم ها در دمای بالا فراهم شود.

سیم های پلاتینی ترموکوپل معمولا سیم های جامدی هستند که به ترتیب 20 تا 30AWG قطر دارند (سری RAT / SAT / BAT را ببینید).

بر خلاف سیم های فلز پایه نوع K و N ، سیم های پلاتینی به جای آنکه در اثر اکسیداسیون یا خوردگی خراب شوند، به دلیل حرارت دهی طولانی مدت نرم می شوند و در نهایت به دلیل شاخه شاخه شدن و زبری از بین می روند.

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دیگر مطالب ما

برای تماس اینجا کلیک کنید